Veel gemeentes heffen reclamebelasting. Maar wanneer is een bord reclame?

De gemeente Tilburg legde in 2014 aan een ondernemer 250 euro reclamebelasting op. Aan de voorgevel van zijn pand staat de bedrijfsnaam van de onderneming vermeld met daar direct onder een pijl naar links. Maar wanneer is een bordje reclame?

‘Onder de naam reclamebelasting wordt belasting geheven ter zake van het hebben van een openbare aankondiging die zichtbaar is vanaf de openbare weg’, aldus de gemeentewet. Een openbare aankondiging is volgens de Hoge Raad ‘alle tot het publiek gerichte mededelingen die erop zijn gericht de belangstelling van het publiek te trekken voor hetgeen wordt aangekondigd’.

De ondernemer was het niet eens met de opgelegde reclamebelasting en ging naar de rechter. Volgens hem is het bordje helemaal niet bedoeld om klanten te trekken, maar is het uitsluitend bedoeld als aanwijzing voor postbezorgers. Reclame is op de bewuste locatie bovendien niet aan de orde, omdat de adviseurs van zijn bedrijf naar de klanten toe gaan. Bovendien staat het bordje 17 meter vanaf de weg en is daarom niet van die afstand leesbaar, zo constateerde de rechter zelf. De ondernemer had de paal met daarop het bordje meegebracht naar de rechtbank.

Dat laatste feit was voor de rechter voldoende om de ondernemer gelijk te geven. Nu het bordje niet leesbaar is, kan er volgens de rechtbank geen sprake zijn van een ’tot het publiek gerichte mededeling die erop is gericht de belangstelling van het publiek te trekken voor hetgeen wordt aangekondigd’. De reclamebelasting was ten onrechte opgelegd. De gemeente moet de belasting terugbetalen en de proceskosten vergoeden.

Paul van der Kwast is financieel planner en lid van de] Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners. Voor Z24 volgt hij de fiscale ontwikkelingen op de voet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl